Bye bye Thailand, hello Holland!

26 oktober 2016 - Leidschendam, Nederland

Oke, ik kon het niet laten. Nog één laatste blog. Ik ben ondertussen alweer een aantal dagen thuis maar echt valt me vies tegen, die overgang. Ik ben ook echt ontzettend moe. Dus het is ontzettend fijn dat ik nog een kleine week heb voor ik aan mijn nieuwe baan begin, waar ik overigens ontzettend veel zin in heb!

Nog even terug maar mijn laatste dagen. Zaterdag was zoals ik al zei een relaxdagje. Beetje bij het zwembad hangen, een heerlijke panini als lunch. Maar helaas was het weer niet al te best. Beetje grijs grauw, zelfs af en toe een klein miezerbuitje. Rond 16.00u ben ik dan ook maar m'n kamer gegaan en heb ik even geslapen. Rond 18.30u ging ik eten. Een heerlijke, verse hamburger! Nee, geen thais. Daarna heb ik een heerlijk relaxte oliemassage genomen en m'n nageltjes nog even op laten knappen. Nouja, relaxed. Ik weet dat mijn schouders en rug ontzettend vast zitten en dat merkte de Thaise masseuse ook! Ze kwam er niet doorheen en omdat ze wei.ig engels spreken kan je ook niet goed uitleggen hoe, wat en waar. Ook vind ik het zelf dan altijd moeilijk om te ontspannen. Maar toch was het fijn. Nog een mooi kleurtje op m'n nagels en klaar was ik. Als dessert voor de laatste keer een heerlijke crêpe met nutella gehaald. I LOVE THEM! Om 22.00u was ik weer in m'n kamer en heb ik alvast m'n backpack ingepakt.

Zondagochtend ging om 7.00u de wekker. Zo had ik rustig de tijd om te ontbijten. Laatste keer genieten van het mooie uitzicht. Het weer was vandaag wel veel beter dan gister. Na m'n ontbijt heb ik nog wat te eten gehaald voor onderweg bij de 7eleven. Mijn kamer voor de laatste keer gecheckt en toen uitgecheckt bij het resort. Onderweg naar de receptie zag ik toevallig Mike met een nieuw groepje bij het zwembad staan. Ik riep hem om hem te bedanken maar kwam gelijk naar me toe om gedag te zeggen! Nogmaals: bedankt Mike! Ik heb er zeker weten een nieuwe hobby bij, mede dankzij jou!

Om 9.00u stond de taxi voor de deur en werden we afgezet bij de pier
Wat een chaos is het hier zeg! Of die Thaise maken er zelf een chaos van door sat geschreeuw van ze. Op een normale toon praten kunnen ze volgens mij niet. Blijkbaar moesten we met z'n alle op dezelfde boot die dus in Koh Pha Ngan, Koh Samui en uiteindelijk in Surat Thani stopt. Allemaal een andere kleur sticker en wachten op de boot. Pff wat was het heet. De zweetdruppels vielen van m'n voorhoofd op de grond. Eenmaal op de boot had ik wel een fijn plekje en mijn backpack lag gelukkig binnen op een stapel. Veel backpacks liggen namelijk op de voorkant van de catamaran onder een zeil maar dat vind ik toch een minder prettig idee.
Om 11.00u kwamen we aan op Koh Pha Ngan, er was mij gezegd dat ik daar over moest stappen. Helaas kwam mijn volgende boot pas om 12.00u. Nu snap ik waarom ik er zolang over doe van Koh Tao naar Surat Thani airport. Met al die tussenstops duurt het wel zo lang ja... 12.00u vertrok de boot naar Koh Samui waar we om 12.45u ook weer een stop hadden. Gelukkig kon ik nu blijven zitten. Om 13.45u waren we bij de pier in Surat Thani. Gelukkig stond de bus gelijk al klaar en reden we om 14.00u weg. Een ritje van ruim 1,5uur. En dan merk ik toch nog wel dat mijn stuitje een gevoelige plek is na mijn val van vorig jaar. Toch misschien nog maar een keer naar laten kijken.
In de bus zaten ook twee Engelsen. Op een gegeven moment stopten we in Surat Thani Town om wat mensen eruit te laten. De Engelsen schoten gelijk in paniek want ze moesten naar Surat Thani airport, net als ik. Hij vroeg aan de mensen voor mij hoelaat hun vliegtuig ging en zeiden rond 18.45u dacht ik. Toen hoorde ik de Engelsen zeggen dat hun vlucht om 17.00u was. Ja dan zou ik ook in de stress raken! Nog minder dan 1,5u en we moesten nog 20min naar airport. Zuchten steunen en kreunen. Alles om te laten horen dat het allemaal te lang duurde. Dat is dus de reden dat ik expres een vlucht laat in de avond heb geboekt. Ik ben nu wel veel te vroeg maar nu kan ik rustig eten en heb ik alle tijd om in te checken. Iets teveel tijd maar goed. Om 17.30u kon ik inchecken en om 19.00u was het tijd om te boarden. Eindelijk was ik om 20.30u op Suvarnabhumi, het grote Internationale vliegveld van Bangkok. Ik had al een hotel vlak bij het vliegveld geboekt en het fijne was dat ik zondagochtend een mail had van het hotel of ik gebruik wilde maken van de luchthavenshuttle. Erg klantgericht al zeg ik het zelf. En omdat ik laat aan zou komen had ik geen zin in gedoe met de taxi. Dus via de email geregeld dat ze met een bordje klaar stonden. Na even zoeken, zag ik mijn naam staan. Erg leuk om een keer mee te maken. Je voelt je wel even belangrijk haha. Om 21.30u waren we bij het hotel. En die kamer! Wauw! Op de foto's zag het er al goed uit maar voor €20,- is het altijd afwachten wat je echt krijgt. Maar de foto's logen niet! Wat een mooie kamer! Een groot
kingsize bed, en grote regendouche met glazen deuren en als klap op de vuurpijl nog een mooi bad met inkijk naar de kamer. Het eerste wat ik dan ook gedaan heb is het bad vol laten lopen. Eenmaal in bad heb ik even geskyped met pap, mam, Romy en opa. Heerlijk, even relaxen tussen de vluchten en het reizen door. Ook zou het hotel me morgen weer naar het vliegveld brengen en kon ik lekker ontbijten. Ik heb dan ook heerlijk geslapen, al lig je stiekem toch een beetje op je wekker omdat je weet dat je absoluut niet te laat mag komen.
Een heerlijk ontbijtbuffet met verse croissantjes, gekookte eitjes en kleine pancakes! Met een goed gevulde maag vertrokken we om 10.00u naar het vliegveld, nog geen 10 minuutjes rijden. M'n bagage ingecheckt en daarna maar gelijk de douane door. Gate F6 was mijn vertrekgate. Nou, ik dacht dus dat schiphol groot was. Volgens mij heb ik minstens 1 kilometer gewandeld voor ik bij m'n gate was. Goed optijd in ieder geval. Het viel me trouwens op dat er weinig Nederlanders in de gate zaten te wachten. Ik heb dan ook drie keer gekeken of de vlucht wel echt naar Amsterdam ging... Ook had ik zondagochtend al online ingecheckt en een lekker plekje uitgekozen. Op de voorste rij bij de wc's bij de nooduitgang. Daar heb je tenminste beenruimte (erg fijn met die lange benen van mij), val je niemand lastig als je moet plassen en heb je ook gewoon een tafeltje en beeldscherm. Het enige is dat, naar mijn gevoel, mijn stoel wat minder breed was een mijn buurman nogal breed uit zat (lees: legt zijn armen ruim over de armleuningen heen waar mijn tafeltje ingeklapt zit). Maar dat overleven we wel. Gewoon beginnen met de reallife Jungle Book, die ik op de heenweg niet afgekeken had. Daarna How To Be Single, Finding Dory, Lucy, Rokjesdag en De Reünie. Ook heb ik het laatste half uurtje Floortje naar het einde van de wereld gekeken. Eigenlijk een hele relaxte vlucht. Eén keer tussendoor dat de piloot omriep dat iedereen moest gaan zitten, ook de stewardessen, in verband met turbulentie. Gelukkig viel dit achteraf heel erg mee! Ohja, het eetritme is vandaag helemaal door de war. De lunch kwam namelijk om 14.30u en mijn avondeten 19.30u, Thaise tijd wel te verstaan. Is ook lastig aangezien we 5u terug in de tijd gaan. En natuurlijk kregen we nog Pad Thai als lunch om nog even in de Thaise stemming te blijven.

Eindelijk! Nog even en we gingen landen. Mooi op tijd stonden we om 18.40u aan de grond. Nog even zitten kletsen met een aardige stewardess en toen het vliegveld uit. Ik dacht dat ik de juiste kant op liep maar toen ik in een lege gang kwam, wist ik dat ik niet helemaal goed liep. Toch stuurden de bordjes me naar de bagagehall. Dus toch doorgelopen. Ik kwam bij een paspoortcontrole waar het heel rustig was. Hier was ik snel doorheen. Maar ik kwam wel bij de andere bagagehall uit. Dus weer een lange gang door naar de bagageband waar ik moest zijn. Eenmaal in de hal was ik een van de eerste aan de band. En... Ik zag Romy (m'n zusje) en Rachelle (vriendin) staan! Super leuk! De bagageband lag al bijna helemaal vol maar de mensen uit mijn vliegtuig stonden nog in de rij bij de paspoortcontrole, zo hoorde ik van een stel met baby die blijkbaar voorrang hadden. Ze zeiden dat er ongeveer een uur wachttijd was. Was ik blij dat ik, per ongeluk, verkeerd gelopen was! En nog neer geluk, want mijn backpack lag ook als een van de eerste op de band! Eindelijk door de deuren heen zag ik mijn ouders, zusje en Rachelle staan! Zo fijn om ze eindelijk weer te kunnen knuffelen! En! Ze hadden twee boterhammen met pindakaas mee!!! Wat waren die lekker zeg! Hmmm! (sorry Sophie, dat ik jaloers maak)
Buiten was het wel ontzettend koud in vergelijking met wat ik de afgelopen 5 weken gewend was! Erg blij met de winterjas die ze mee hadden genomen. Thuis aangekomen eerst met Tommie, de kat van m'n ouders, geknuffeld. Toen kwamen mijn vriendinnen Jolein en Sabine ook opeens binnen en nog geen 10 minuten later ook de buren en mijn tante en oma. Erg gezellig! Lekker een Welkom Thuis taart gegeten en, voor zover dat kon in die korte tijd, even bijgekletst! Rond 22.00u ging iedereen naar huis en ging ik lekker naar bed. En lekker nachtje bij m'n ouders voor ik naar mijn eigen huisje zou gegaan. Voor mijn gevoel was het natuurlijk al 3.00u dus ik was erg moe. De volgende ochtend werd ik om 6.30u wakker met onwijze honger. Ik had natuurlijk erg raar gegeten de dag daarvoor. Dus lekker vroeg op en ontbeten met een heerlijke boterham. En om 9.00u m'n paard gedag gezegd. Ook fijn om hem weer te zien. 's Middags ben ik naar m'n eigen huis gegaan. Wat fijn thuis komen in een schoon opgeruimd huis en een heel lief berichtje en gevulde fruitschaal op tafel van Ilja. Zij heeft 5 weekjes op m'n huisje gepast ! Super fijn!

Vandaag heb ik m'n foto's uitgezocht en hoop binnenkort een kleine selectie op facebook te kunnen zetten. Ook mijn filmpje van het duiken komt binnenkort online!

Ik wil jullie nogmaals allemaal bedanken voor het volgen van mijn reisverhalen. Erg Leuk dat jullie zo geïnteresseerd waren!
Ik heb ontzettend genoten van deze onvergetelijke reis!

Liefs!

1. Michel:
    26 oktober 2016
    Kan niet wachten op de foto's en filmpjes!!
    Bedankt voor de leuke reisverhalen. Heb ervan genoten (-:
    Gr. Michel
    Ps. Succes met je nieuwe baan volgende week
  2. Mieke Remmerswal:
    26 oktober 2016
    Hoi Sanne, Het wa leuk je belevnissen te lezen en ik vermoed dat je nu ook net als ik de rest vn je leven last zult hebben van het reisvirus. Blijven reizen als je het kunt doen want die herinneringen kunnen ze je niet afnemen.
    Heel veel succes nog in je nieuwe baan en groetjes aan " KAATJE '"
  3. Jolanda van Eijk:
    30 oktober 2016
    Hoi Sanne,
    Welkom terug in Nederland!
    We vonden het fijn dat je samen met Sophie naar Thailand reisde. Heel leuk ook om de weken die jullie samen waren ook jouw verhalen te lezen, zo konden we jullie ervaringen van 2 kanten meebeleven!
    Je zult iig nog veel nagenieten van deze mooie reis.....
    We gaan je vast nog eens zien.
    Voor nu: succes met je nieuwe baan hè!
    groetjes van Dennis en Jolanda.