Krabi, back in Thailand!

7 oktober 2016 - Krabi, Thailand

Hallo allemaal,

Daar zijn we weer! Al weer ruim 2,5 week weg. Dus ook nog 2,5 weken te gaan! Time flies when you're having so much fun!!!

Ik heb zondag nog een lange dag op de slowboat gezeten richting Luang Prabang. Nu gelukkig geen stinkend, raar, in zichzelf gekeerd persoon naast me, haha. Deze dag was het uitzicht en de omgeving ook een stuk mooier! Veel foto's gemaakt en ook nu weer veel stops om locals af te zetten of op te halen. En die kindjes die je dan uitzwaaien...(smelt weg) zo lief!

Rond 16.00u (vroeg volgens een van de wachtende 'proppers') kwamen we aan ongeveer 8 kilometer voor Luang Prabang. Ik had al gelezen dat ze dit expres deden zodat de taxichauffeurs nog wat extra verdienen. Heel corrupt allemaal want wij (ik was nog steeds met Anna en Axel) moeten betalen voor kaartje voor de TukTuk maar vinden ondertussen een goed hostel met minivan die ons daar gratis naartoe brengt. Het was trouwens een ander hostel dan ik al had geboekt, maar nog niet had betaald. Ik had namelijk in de referenties gelezen dat mijn geboekte hostel (Khammany Inn Guesthouse) bedbugs had! Je moet zelf maar eens opzoeken hoe ze eruit zien maar ze zijn vooral heel vervelend en laten jeukende, irriterende littekens achter nadat ze bloed hebben gezogen. In Nederland hebben we er geen last van omdat we lakens etc. op 60 graden wassen. Maar dat kennen ze hier niet. Maar goed, nu moest ik nog wel annuleren. Eerst maar eens het andere hostel (Sok Dee Guesthouse) bekijken. Zag erg prima uit en ook gezellig! Ik probeerde het Khammany Inn Guesthouse te bellen maar niemand nam op. Toen zei de eigenaar van Sok Dee Guesthouse dat hij mij er heen wilde brengen en hij op mij zou wachten. Erg aardig! Bij het Khammany Inn Guesthouse was er gelukkig nog wel iemand. Ik dacht dat mijn engels slecht was, maar ik kom echt goed uit mijn worden vergeleken met Thaise! Ik zei dat ik de kamer wilde annuleren, zonder precieze reden. Eerst begreep de receptionist er niets van. Uiteindelijk snapte hij wat ik bedoelde en ik moest alleen de commissie betalen (€1,80). Prima! Dus betaald en terug gegaan naar Sok Dee Guesthouse. Daar heerlijk een eigen kamer. Nouja, luxe was het niet en een douchegordijn kennen ze ook niet hier in Thailand. Oftewel de hele badkamer inclusief wc-rol is nat na het douchen.

's Avonds met een grote groep gekaart bij het Guesthouse en 's avonds een 'lopend buffet' voor maar 15.000 kip! Dat was ik nog een dingetje, het omrekenen naar euro's. Je denkt namelijk echt dat alles belachelijk duur is, maar 10.000kip is €1,00. Loop je met 1.000.000 kip op zak is het eigenlijk maar €100,-. Heel verwarrend. Maar goed, het eten was niet al te best maar ik heb weer wat binnen gekregen. Terug in het guesthouse nog met de hele familie Van Rijn (moeders kant) geskyped. Ze waren allemaal bij het afscheidsfeestje van mijn twee nichtjes, Jessica en Maaike. Ze gaan samen voor 2 maanden rondreizen in Amerika! Super gaaf! Maar om tijdens het skypen de hele familie te zien was wel moeilijk. Wel erg leuk! Oma vond het trouwens maar raar en vroeg of het wel live was dat ze mij zag, haha.

Na een redelijke nacht met slecht werkende airco, heb ik 's ochtends ontbeten met Anna. Daarna heb ik ze gedag gezegd omdat (weer) de guesthouse eigenaar me naar het vliegveld zou brengen, tegen betaling natuurlijk maar in ieder geval geen gedoe met een taxi. Ik was er veel te vroeg maar had nu gratis WiFi dus heb netflix zitten kijken. Om 12.45u vlogen we in 2u tijd met een heel klein vliegtuigje van Luang Prabang naar Bangkok. Daar had ik een overstap van 2,5u. Voor het eerst een overstap maar dat ging eigelijk allemaal vanzelf. Ik was een van de eerste die in de gate was en ook hier had ik gelukkig WiFi. Kon ik even met pap en mam skypen, die waren allebei vrij. Ook nog met Sophie gebeld hoe het ging en wat onze plannen waren voor de komende dagen. Zij zat toen nog op Koh Phi Phi. Ik had in Krabi voor 2 nachten het Hogwarts Hostel geboekt. Ja, het Harry Potter Hogwarts! Zie de foto's! Een mooi schoon, denk redelijk nieuw hostel. Ik kwam daar om 20.30u aan in de zeilreizen! Ik sliep op een kamer met 3 meiden waarvan ik er met twee gelijk al contact had gelegd. Alex, 24 jaar, uit Engeland. En Kirsten, 25 jaar, uit de U.S.A. Twee super gezellige meiden. De avond dat ik aan kwam, hoorde ik Kirsten aan de telefoon zeggen dat ze de volgende dag een eilandentour zouden gaan maken. Super leuk dacht ik en ik heb heel brutaal gevraagd of ik met ze mee mocht. Dit was geen probleem voor ze. Ze vonden het juist heel gezellig dat ik mee wilde. Ik moest alleen wel een kaartje kopen voor 22.00u anders waren ze dicht en het was nu 21.35u. Ik had net gedouched en m'n pyjama aan getrokken dus snel even omgekleed en naar de overkant gelopen. De medewerkster moest nog bellen of er plek was voor 1 persoon meer, maar dat was geen probleem. Dus veranderde ze het getal op de ticket van de meiden en ik heb betaald.

De volgende ochtend werden we om 8.30u opgehaald. Met een soort open jeeptaxi (die hebben ze veel hier) helemaal vol reden we naar de haven waar alle boten lagen. Daar werden de groepen verdeeld over de juiste soort tours. Deze dag hadden wij de Koh Hong eilandentour. Een grote speedboat, ingericht voor 55 personen, met drie 225cc motoren! We kregen het dagprogramma te horen en vertrokken als eerste naar Koh Hong Beach. Zo ontzettend mooi, blauw water! Mooie rotsen, eindelijk de beelden die je voor je hebt als je aan Thailand denkt! Zo gaaf! En we hadden een snorkelset gekregen. Eerst vond ik het wel spannend tussen de vissen, ze zijn namelijk totaal niet bang voor je. Op nog geen 10cm afstand van m'n hoofd kwamen ze voorbij! Heel gaaf! Maar eenmaal gewend was het echt geweldig! Nu al super veel zin in het duiken op Koh Tao!!! Helaas was ik die dag mijn waterproof case voor mijn camera vergeten. Dus geen foto's onder water. Na Koh Hong Beach gingen we naar Koh Hong Lagoon. Hier zijn we niet uit de boot gegaan maar wel weer een heel mooi stukje natuur gezien. Ook zagen we ontzettend veel vleermuizen in de bomen zitten daar. En het geluid wat ze maakten! Heel bijzonder! Vervolgens zijn we naar Paradise Beach gevaren. Een heel mooi stukje strand waar we ook lunch kregen. En gek genoeg liepen ook hier weer heel veel katten terwijl het een onbewoond eiland is. Wel veel toeristen die net als wij daar kwamen lunchen. Na de lunch konden we ook daar nog snorkelen. Het laatste eiland die dag was Koh Bia, ook weer een heel ander onwijs mooi onbewoond eiland waar we prachtig gesnorkeld hebben. Om 14.30u gingen we terug naar de 'haven'. De hele dag hadden we prachtig weer!!! Heel veel geluk gehad want de laatste dagen was het niet zo mooi geweest daar! Toen we weer in de jeep naar huis zaten begon het opeens te stortregenen. Echt niet normaal. En dan in een jeeptaxi met alleen een dak en open zijkanten is niet heel fijn. Thuis aangekomen heb ik eerst een grote zak was van de afgelopen week weggebracht, zoals mijn bezweette kleding van de Gibbons Experience. Daarna een heerlijke douche gepakt en met Sophie gebeld. Die zat nog op Koh Phi Phi maar had het niet zo naar haar zin. Overal dronken jongeren en een en al party. Ook was ze waarschijnlijk in het vliegtuig van Chiang Mai naar Krabi aangestoken door het jongetje naast haar in het vliegtuig. Die zat veel te hoesten en was verkouden. Zij dus nu ook. Omdat mijn plan was om naar Koh Phi Phi te gaan, maar ik niet heel enthousiast werd van Sophie haar verhaal, heb ik besloten om met Alex en Kirsten de volgende dag een boottour te doen naar Koh Phi Phi. Dan ben ik er toch geweest, dacht ik. Sophie zou naar hetzelfde hostel komen zodat we vervolgens konden kijken wat de rest van onze plannen waren. Onder de douche kwam ik er trouwens achter dat ik toch wel veel roder was dan dat ik dacht. De hele dag het water in, water uit, dan heb je het niet heel erg door. En smeren werkt dan ook niet. Maar helaas, toch verbrand:( Dus veel aftersun gesmeerd. 's Avonds even eens wat anders dan Thais gegeten. Met 5 mensen uit het hostel 3 pizza's gedeeld en mezelf verwend met een heerlijke cocktail! En natuurlijk de tour voor morgen naar Koh Phi Phi geboekt.

Ook vandaag werden we weer om 8.30u opgehaald door dezelfde jeep. Het eerste eiland waar we heen gingen, was Koh Phi Phi Leh. Het onbewoonde deel van Koh Phi Phi, een los eiland. Maar daar heb je wel het beroemde strand Maya Bay uit de film The Beach, met Leonardo DiCaprio!!!! Wauw, wat een prachtig strand en gave natuur! Maar... Veel en veel teveel toeristen. Je kon het strand bijna niet meer zien, zoveel mensen. En het water, ook bijna niet meer te zien door alle boten. En dan zei onze gids nog dat dit rustig was. Normaal gesproken, in het hoogseizoen, kon je niet eens meer lopen zo druk. Heel erg jammer want het is er prachtig! Na Maya Bay zijn we naar de andere kant van het eiland gevaren naar een mooie baai. Ook hier is een stuk van de film The Beach opgenomen wanneer Leonardo DiCaprio van een grote hoge rots afspringt. Na deze mooie baai zijn we langs de Viking Cave gevaren. De schuilplaats van vikingen vroeger. Vroeger mocht je daar naar binnen, maar het is nu te toeristisch waardoor de regering bang is dat het kapot gemaakt worden. Monkey Beach behoort ook tot Koh Phi Phi maar ook hier mochten we niet van de boot het strand op omdat twee weken eerder nog een toerist door een aap in haar been was gebeten. De organisatie van de boottour vond het nu niet meer veilig genoeg voor de toeristen. Wel hebben we op de rotsen veel apen gezien. De kapitein voer op een gegeven moment wel heel dicht langs de apen op de rotsen dat ik echt dacht dat ze zo de boot op zouden springen! Zo nieuwsgierig! Na Monkey Beach zijn we gaan lunchen op Koh Phi Phi Don. Het bewoonde eiland van Koh Phi Phi. Een lopend buffet stond voor ons klaar met heerlijk Thais eten. Na de lunch was het de beurt aan Loh Moo Dee Bay, een hele mooie baai waar we vanuit de boot het water in gingen om te snorkelen. Nog nooit zoveel vissen gezien! Nu had ik wel mijn waterproof case van de camera bij me. Hele gave foto's gemaakt, maar die kan ik thuis (in Nederland) pas online zetten. Toen ik de boot weer in wilde klimmen, was een jongetje op de boot de vissen aan het voeren. Nou, ik ben niet heel bang voor de vissen maar als ik niet eens kan zwemmen om bij de boot te komen zonder ze aan te raken, dan word ik wel even panisch ja. Na dit mooie snorkelplekje zijn we naar Bamboo Island aan. Ook een heel toeristisch eiland, helaas. Maar dat heb je nou eenmaal met dit soort tours. Wel ook hier weer even gesnorkeld maar veel tijd hadden we niet. Na 10 minuten moesten we weer terug. Toen moesten we nog een uur terug varen naar de haven. De hele dag hebben we trouwens voorop de speedboot ons plekje geclaimd. Heerlijk met de wind in onze haren. Al was het niet altijd even fijn, want de golven waren wel heel hoog vandaag! Zelfs zo hoog dat toen de speedboot weer neerkwam op het water, onze rug ervan pijn deed. Het werd zelfs een beetje eng zo hoog! Toen we ongeveer 15 minuten van het vaste land waren, zagen we hele donkere wolken boven land. Bijna zwart! Het was hopen dat we de jeep droog zouden halen, maar helaas. Net voor aankomst begon het keihard te regenen. Zeiknat waren we, en helaas niet van de zee. Helemaal doorweekt kwamen we bij de jeeptaxi. En helaas duurde de terugreis ook nog langer dan verwacht door drukte op de weg. Rond 17.30u kwamen we aan bij het Hostel. Alex en ik zijn gelijk doorgelopen naar de Laundry om onze gewassen kleding weer op te halen. Hopenlijk waren ze nog open want Alex zou de volgende ochtend om 7.00u vertrekken naar Chiang Mai. Onderweg zagen we nog een mega grote rat lopen, die schoot voor ons langs het riool in. Blegh!!! Gelukkig was de Laundry nog open en hadden we onze gewassen kleding terug. In het hostel aangekomen zag ik dat ik een appje had van Sophie. Ze was rond 13.30u aangekomen en had geslapen. Op het moment dat ik mijn kamer weer uit liep om naar de kamer van Sophie te gaan, zag ik haar op de gang staan. Op dat moment moesten we allebei huilen. We waren zo blij om elkaar weer te zien! Even iets vertrouwds na een week! Ook omdat Sophie het echt verschrikkelijk had gehad op Koh Phi Phi en ook nog eens ziek was... Was gewoon heel fijn om weer samen te zijn! Na de tranen te hebben weggeveegd, hebben we beneden bij de receptie gevraagd of Sophie kon ruilen met iemand anders zodat ze ook bij mij op de kamer lag. Na veel gedoe kon dit uiteindelijk. We hebben de spullen overgebracht en daarna ben ik gaan douchen. Rond 19.00u hebben we met de meiden wat gegeten. Heerlijke Pad Thai van de markt voor 40bath. Ohja, en met stokjes eten lukt nog steeds niet goed. Het is wel goed voor je spijsvertering want je doet wel lekker lang over je eten! Nog even heerlijk vers fruit gekocht als ontbijt en toen lekker gaan slapen. 2 dagen een tour, veel zon, zee en strand is best vermoeiend. Sophie en ik hadden besloten nog een nacht in het Hogwarts Hostel te blijven om morgen even uit te rusten. We hadden besloten naar Koh Lanta te gaan. Eigenlijk stond Khao Sok National Park op de planning, maar omdat Sophie nog niet fit was, is hiken in de jungle geen goed idee.

De volgende ochtend heb ik Alex vroeg gedag gezegd, die ging naar Chiang Mai. Misschien zie ik haar later nog op Koh Tao. Daarna weer heerlijk geslapen tot 10.00u. Sophie was al wakker en had al wat gegeten, zo'n honger had ze. Ik heb ontbeten en ben met Sophie naar de overkant gelopen om de bustickets naar Koh Lanta te kopen. Ook hebben we ons resort, ja even luxe tussendoor, geboekt. Het Lanta Rivier Resort. 's Middags even met Kirsten, Paris en Michael (ook twee uit het hostel) naar de markt gegaan, lunch zoeken. De locale eettentjes waren nog niet open dus hebben we alleen een loempia gehaald en daarna een heerlijke tosti van de 7-eleven. Daarna heb ik Kirsten uitgezwaaid, zij gaat naar Bangkok. Sophie en ik zijn 's middags om 15.30u even lekker gaan liggen. Rond 17.00u werd ik wakker. Eigenlijk gelijk al met behoorlijke pijn in m'n buik. Even rustig wakker worden dacht ik. Maar op een gegeven moment moest ik toch naar de wc. Ik bespaar jullie de details maar het was in ieder geval niet normaal. Rond 18.00u werd Sophie ook wakker. Ik zei dat het helemaal niet goed ging en dat ik heel sterk het gevoel had dat ik iets verkeerds gegeten had en dat ik elk moment naar de wc moest rennen. Helaas, nog geen 5 minuten later hing ik boven de wc. Ik ben er bijna 100% van overtuigd dat het de loempia van de markt was die niet goed was. Verder heb ik geen gekke dingen op namelijk. Ik dacht dat ik leeg was maar rond 19.45u nog een keer. M'n buik was onwijs aan het rommelen maar voelde wel al beter. Rond 21.00u ben ik gaan slapen. Ik heb redelijk geslapen, wel nog een aantal keer wakker geworden maar het voelde redelijk rustig. Wat kijk ik trouwens uit naar m'n eigen heerlijk zachte bedje! De matrassen hier zijn heel dik maar vering zit er niet in, net als de bodem onder het matras. Een harde plank is er niets bij... Om 8.30u hadden we de wekker gezet omdat we om 11.00u opgehaald zouden worden met de minivan naar Koh Lanta. Ik heb een banaantje en wat yoghurt gegeten om mee te beginnen. Ik had wel hele erge honger namelijk maar durfde nog niet teveel tegelijk te eten. Maar het ging gelukkig goed. Een reispilletje voor de zekerheid voor in de minivan en kijken hoe het gaat. De busrit was verschrikkelijk maar niet omdat ik last had van m'n buik. Het was meer de chauffeur die weer verschrikkelijk reed en zijn busje zo vol mogelijk wilde hebben. Een busje voor 13 personen is daar normaal en moet ook passen maar als er dan ook nog eens 13 backpacks bij moeten waar geen ruimte voor is, dan wordt het wel stapelen. En dat was het ook. Pfff wat zat ik krap, en dan natuurlijk ook weer naast een man die vreselijk uit z'n mond stonk! En... De wegen in Thailand zijn overal even slecht. De snelweg is niet zo mooi als bij ons. 120 km/u rijden ze dan ook lang niet. Al die gaten en hobbels, verschrikkelijk. De Stompwijkseweg is er niets bij! Helemaal als je achterin een minivan zit. Uiteindelijk waren we rond 14.00u op Koh Lanta, na een klein stukje varen met de veerboot, net Texel! Via Maps.me (een handige offline te gebruiken kaart van Thailand) zagen we dat we op een gegeven moment vlak bij ons resort waren. Tot hij langs de straat reed en niet stopte. Huh, wat gaat hij nou doen, dachten we. Ook andere mensen in de bus zaten om zich heen te kijken. De chauffeur had namelijk al eerder aan iedereen afzonderlijk gevraagd waar we zouden overnachten. Na 15 minuten stopte de chauffeur, er moest 1 persoon uit bij dat hotel. Toen ben ik navraag gaan doen maar de chauffeur verstond natuurlijk geen Engels en snapte er niks van. Hij moest zijn vriend bellen die het voor hem kon vertalen. Aan de telefoon heb ik uitgelegd naar welk resort we moesten. Dit deed hij bij nog 3 mensen. Uiteindelijk kwamen we rond 14.30u aan bij het resort. Wat we tot dan toe van Koh Lanta hadden gezien, was niet heel mooi en indrukwekkend. Maar eenmaal in onze kamer waren we toch even in de hemel! Wat een ruimte, licht en heerlijk schoon! Super fijn om even in luxe te overnachten. Het weer valt wel wat tegen, het stormt hier zo ongeveer. We hebben wel een heerlijk zwembad en zitten aan het strand. Morgen willen we een scooter huren en gaan we wat leuke dingetjes bezoeken. Zondag willen we gaan snorkelen met een tour naar Koh Rok. We hopen dat we dan allebei een beetje zijn opgeknapt zodat we maandag naar Khao Sok National Park kunnen. Tot snel! Liefs en een dikke kus!

1. Karin:
    9 oktober 2016
    Hoi Sanne, wat beleef je veel zeg Fijn dat het allemaal goed gaat en dat het leuk is. Groetjes Karin van Kuijk (manda) nog heel veel plezier de laatste 2 weken