Laos, The Gibbon Experience!!!

1 oktober 2016 - Pak Beng, Laos

Lieve lezers,

Daar ben ik weer. Even terug gaan waar ik gebleven was. Ik ben woensdag om 7.00u vertrokken met de bus vanuit Pai naar Chiang Khong. Dit is een plaatsje bij de grens met Thailand en Laos. Voor het eerst in mijn reis ben ik nu alleen want Sophie is naar Chiang Mai terug voor een paar dagen. Toch wel erg spannend maar ook heel leuk omdat ik weet wat er op mijn planning staat. Daar kom ik straks op terug.
In de bus zaten totaal 12 mensen uit verschillende landen. Vooral Belgen, erg gezellig want ze kletsten wat af! Ik zag erg op tegen de rit vanuit Pai want de heenweg was maar net goed gegaan. Nu zat ik ook nog eens helemaal achterin omdat er verder geen plek meer was. Opgevouwen tussen de backpacks en koffers. Voor de zekerheid toch weer twee reistabletjes genomen maar het viel reuze mee! Deze chauffeur had wel geleerd hoe hij zijn gas, rem en koppeling moest gebruiken! En het meisje wat naast me zat, was na de eerste stop helemaal voorin naast de chauffeur gaan zitten, dus ik had de achterbank nu helemaal voor mezelf! Heerlijk, zelfs wat geslapen. Na 3u kwamen we aan in Chiang Mai. Daar moesten we van bus wisselen. Erg jammer want nu had ik niet meer zo'n lekker plekje als eerst. Maar wel gezellig naast de Belgen. Toen weer een trip van 1,5u naar de plek waar we konden lunchen. Vervolgens zijn we doorgereden naar Chiang Rai, een andere grote stad in het noorden van Thailand. Een onverwachte stop bij de witte tempel, wat is die indrukwekkend om te zien zeg! Helaas te weinig tijd om naar binnen te gaan dus ik heb alleen foto's van de buitenkant. Daarna hebben we drie meiden afgezet in het centrum van Chiang Rai. Nog 1,5u naar Chiang Khong waar ik een overnachting had bij de prijs inbegrepen van de tour. Comfortabel is trouwens anders, de wegen in Thailand zijn niet zo mooi geasfalteerd zoals in Nederland. En ookal zitten er hobbels en kuilen in de weg, ze rijden er gewoon met 100 overheen. Dus zak je eindelijk weg in een middagdutje, wordt je wel weer wakker geschud of heen en weer gegooid door alle bochten. Geen enkele kilometer is rechtuit. Er staan ook bordjes langs de weg die aangeven wat voor soort bocht er aan komt. Nou, die vertalen het nog positief. En inhalen? Dan kan toch ook op een eenbaansweg over een doorgetrokken streep? De andere weghelft gaat maar gewoon wat meer aan de kant! Ik heb me absoluut geen enkel moment onveilig gevoeld hoor! Helemaal niet! Ze kunnen wel rijden hier! Daar kunnen wij nog wat van leren...

Om 16.00u arriveerden we bij het hotel waar we een overnachting hadden. Maar ik had besloten diezelfde dag nog de grens over te gaan naar Laos zodat ik niet nog een extra dag aan het reizen was. Dus na het invullen van de formulieren voor een Visa On Arrival(30 dagen), ben ik met de locals meegereden tot de immigration office van Thailand. Daar kreeg ik een stempel in mijn paspoort dat ik het land uit ging. En ok heb daar Bath gewisseld voor $35, de kosten voor een visum voor Laos. Vervolgens moest ik de bus pakken naar de andere kant van het water, de grens over naar de immigration office van Laos. Daar kreeg ik mijn visum voor Laos. Ik kwam daar nog de 2 Belgen uit de bus tegen maar zij hadden een bus inbegrepen bij hun ticket naar Luang Prabang. Ik ging zelf opzoek naar een taxi en zag een kleine truck. De chauffeur bood me aan om me voor 200bath naar Huay Xai te brengen. Veel te veel geld maar ik had geen zin om nog langer te wachten dus heb ik het maar betaald. Ik werd afgezet voor het kantoor van de Gibbon Experience maar... Helaas, het kantoor was al gesloten. Het was ondertussen ook 18.10u. Shit, dacht ik. Nu maar hopen dat ze voor morgen nog plek hebben.

Ik ging op zoek naar een hostel maar na 3 hostels gezien te hebben met allemaal vieze kamers, besloot ik toch maar om naar het hotel, dat eerder ik gezien had, te gaan. Het Traveesinh Hotel. De kamer zag er goed uit maar er was geen airco. De vrouw die me de kamer liet zien zei dat er ook nog een kamer was met airco, voor 450bath (€11,60). Die heb ik maar gekozen. Ik heb bij een local tentje gegeten en ben daarna terug naar m'n hotel gegaan om m'n tas in te pakken voor de eventuele Gibbon Experience, als ik die kan doen de volgende dag.

Na een redelijke nacht was ik om half 7 wakker door, ik denk, een ritueel of soort dienst van de locals. Die begonnen te zingen en het leek net alsof het onder mijn raam was. Daarna heb ik me maar langzaam aangekleed en klaar gemaakt zodat ik om 8.00u voor de deur van de Gibbon Experience office stond. En heerlijk ontbijtje bij de locals gehaald. Een warm broodje met een gebakken eitje, kaas en ham.

Om 8.00u liep ik binnen bij de Gibbon Experience. Ik vroeg of ze nog plek hadden voor de Classic (3 dagen, 2 nachten en veel hiken, ongeveer 70% kans om gibbons te zien) of de Express (2 dagen, 1 nacht en iets minder hiken en nog minder kans om gibbons te zien) route. De medewerkster gaf me hele duidelijke uitleg en zei ook heel eerlijk dat ze de laatste tijd weinig gibbons hadden gezien, zowel bij de Classic als de Express. Nu kan ik al niet heel erg goed tegen warmte en weet ik van mezelf dat ik het al zwaar genoeg krijg bij de Express. Dus uiteindelijk toch gekozen voor de Express. Maar goed dat ik mijn backpack al helemaal had ingepakt en mijn daypack met spulletjes had gepakt voor de experience want de uitleg begon om 8.30u en om 9.00u vertrokken we. Even naar de overkant gelopen om uit te checken en toen de 'overeenkomst' getekend voor de risico's enzo. De uitleg was goed en duidelijk door middel van een filmpje. De Gibbon Experience is vooral veel ziplinen. Je klikt jezelf vast aan een hele lange stalen kabel en vliegt dan van de ene naar de andere kant in de jungle. Omdat ik dit vooraf al had gepland, had ik mijn actioncamera meegenomen. Ik hoop dat de filmpjes goed gelukt zijn, maar dat kan ik thuis pas zien helaas.

Ons groepje was klein! 4 personen inclusief mijzelf. En jongen, Tom, uit Engeland, en een stel, Anna en Axel, uit Finland. Dit was zeldzaam want de groep van de dag daarvoor bestond uit 15 personen en normaal zijn het er ongeveer 20-25! Nu dus heel relaxed en ook nog eens twee gidsen.

Na een 'kort' ritje van een uur met de jeep kwamen we bij het begin punt. En kleine zipline over het water en toen ruim 1,5u hiken. Het hiken was erg zwaar. Vooral in 35 graden en dan ook nog eens in een vochtige jungle. Na de eerste 300m liepen de druppels al van mijn voorhoofd. Ik dacht hoe overleef ik dit?! Wat ben ik blij dat ik dit maar 2 dagen doe en niet voor de Classic heb gekozen. Wel een hele mooie natuur. Soms vergeet je vertoon om je heen te kijken omdat de paadjes zo smal zijn dat je alleen maar kunt waar je loopt! 50cm is best smal, en dan kijk je soms naast je een zie je dat het wel heel steil naar beneden afloopt zonder dat je het echt door hebt door de dichte begroeiing. Na een half uur zaten we al op 300m hoogte. Gelukkig hadden we genoeg stops tussendoor. Onze gids sprak ook goed engels en heeft ons veel verteld over de verschillende soorten planten e.d. Bij de derde stop kregen we onze lunch en gingen we verder naar de lange ziplines. Eindelijk,daar zijn ze! Best wel spannend zo hoog! Ik had wel verwacht dat ik het heel erg eng zou vinden en niet zo durven maar bij het moment van afzetten zie je niet hoe hoog het is dus je gaat gewoon. En pas als je 10 meter verder bent, zie je hoe hoog je eigenlijk 'vliegt'. Een heerlijk vrij gevoel!
Rond 15.00u kwamen we aan bij the Treehouse, onze luxe villa. Ook daar kwamen we alleen maar via een zipline binnen. Binnen aangekomen moesten we onze schoenen uit. Op de 'begaande grond' was ook onze badkamer met wasbak, toilet en... Regendouche met schitterend uitzicht!!! Wauw!!! Op de eerste verdieping was de woonkamer, de keuken en konden we onze eigen slaapkamers creëren met de klamboes. En ook hier weer een schitterend uitzicht! Ik liep een rondje door de woonkamer en zag opeens een kat liggen op een van de klamboes. Ik vroeg: Is it real? En toen zag ik het katje ademhalen. Ik aaide hem en hij werd wakker. Gelijk begon hij druk te miauwen. En hij leek sprekend op Tommie, de kat bij m'n ouders, alleen dan veel kleiner. De gids vertelde dat ze hier vaak katten heen brengen omdat zij de muizen en ratten uit de boomhut houden. Echt een schatje was het. Toen liep ik naar de tweede verdieping. Ook daar waren nog slaapplekken, alleen het uitzicht was iets minder door de grote bomen. Het hele huis heeft een dak van grote platen. De boomhut is 45 meter hoog vanaf de grond. Best hoog als je naar beneden kijkt! Omdat we maar met zijn vieren waren, konden we zelf kiezen waar we wilden slapen.
Na een heerlijke junglethee, local fruit en local snacks zijn we om 16.30u weer gaan ziplinen en zijn we naar de hoogste boom van Thailand gelopen. Een mega boom van 70meter hoog! Hier hebben we nog een leuke groepsfoto gemaakt. Om 17.30u waren er weer 'thuis', hebben we allemaal gedouched met het mooie uitzicht op de zonsondergang en daarna heerlijk gegeten. Diep in de jungle heeft de organisatie namelijk hun keuken zitten. Dat maken ze onze lunch, diner en ontbijt. Dit wordt vervolgens ziplinenend ons huisje binnen gebracht. Na het eten hebben we nog wat verschillende kaartspellen gedaan met de gidsen en hebben naar de mooie sterrenhemel gekeken. Om 21.00u zijn we allemaal gaan slapen omdat we zo moe waren van de hele intensieve dag. En dan begint het orkest van de dieren in de jungle pas! Wat een geluiden! Heel gaaf om een keer mee te maken. Ik heb uiteindelijk ook wel goed geslapen ondanks de warmte. Op internet stond dat het snachts behoorlijk af kan koelen in de jungle dus ik had nog een lange broek en shirt met lange mouwen mee maar uiteindelijk heb ik in mijn eigen dunne lakenzak geslapen zonder de dikke lange kleding!

Om 7.30u! werd ik wakker. Ik heb dus gewoon heel lang geslapen! Ik hoorde dat de andere ook op waren en ook de gids was ondertussen weer ziplinend onze boomhut ingekomen met ons ontbijt. Rijst met kip, ei, spicy groenten en tomaten. Niet echt mijn favoriet in de ochtend maar goed...

Om 9.30u hebben we the Treehouse verlaten en gingen we door naar het laatste gedeelte van de experience. Eerst een uurtje hiken door de jungle. Dit was trouwens beter te doen dan de dag daarvoor omdat het en vroeger was en daardoor ook veel minder warm. Alsnog liepen de zweetdruppels na 10 minuten weer van mijn voorhoofd maar ach...
Uiteindelijk kwamen we bij de langste zipline van de experience: 570 meter lang! En hij staat op film! Mijn actioncamera was vol van de vorige dag maar ik heb de camera van Jeroen (oude buurman) mee welke ik in mijn hand heb gehouden tijdens de vlucht. Ik was met een van de meisjes uit de keuken omdat je dan sneller gaat en bijna zeker was dat je aan de andere kant komt en niet halverwege blijft hangen. En het filmpje is gelukt! Ik zet hem op facebook als ik thuis ben want vanaf de camera zelf lukt dat niet. Maar hij is leuk!!!

Uiteindelijk kwamen we bij de lunchplek, tevens ons eindpunt van de experience. Tenminste dat dachten we. We werden namelijk, net als op de heenweg, opgehaald met de jeep en dachten dat we zo weer op de hoofdweg zouden zitten. Dit was echter niet het geval. Het was nog een experience opzich! Wat een hobbels, gaten en kuilen! Ook nog een paar keer dwars door de riviertjes! Bizar! Nu weet ik waarom ze allemaal in grote pick-up trucks rijden! Anders kom je niet bij je bestemming. Rond 13.30u kwamen we aan bij de Gibbon Experience office en was het avontuur alweer afgelopen. Wat is dat snel gegaan. Helaas geen gibbons gezien maar daar had ik ook niet op gerekend. Nog even bijkomen en foto's uitwisselen met ons groepje en toen weer naar de overkant, naar Traveesinh Hotel. Ik had besloten dat ik daar weer een nachtje zou blijven en de volgende dag zou vertrekken met de slowboat van Huay Xai naar Luang Prabang. In het hotel heb ik heerlijk gedouched, mijn ticket voor de slowboat geboekt, mijn vliegticket geboekt van Luang Prabang naar Krabi en mijn hotels geboekt. Even wat boodschappen gedaan voor op de slowboat en om half 6 met Tom, Anna en Axel afgesproken om samen wat eten. Erg gezellig! 's avonds weer gezellig geskyped met m'n ouders en Romy en lekker gaan slapen.

Vanochtend had ik om 8.00u de wekker gezet want om 9.30u werden we opgehaald voor de slowboat. We, want Anna en Axel gaan ook naar Luang Prabang. Om 11.30u vertrok de boot pas omdat ze wachtten tot de groep, die vanochtend pas de grens van Thailand en Laos is overgestoken, ook op de boot zat. De slowboat is een grote lange boot met oude busstoelen als zitplaatsen. De boot vaart over de Mekong rivier in Laos. Totaal zaten er 100 mensen op en daarmee was de boot ook echt vol! Ik denk 95% backpackers en 5% locals. Helaas stonk mijn buurman heel erg en had hij zijn heavy metal muziek erg hard. Gelukkig is de boot aan de zijkant open en kreeg ik tijdens het varen genoeg frisse lucht en had ik mijn eigen muziek! Ik heb trouwens gekozen voor de slowboat i.p.v. de bus omdat de bus 's nachts rijdt en je dan dus helemaal niks ziet. Tom, van de Gibbon Experience, had de route andersom gedaan, dus van Luang Prabang naar Huay Xai en zei dat het echt de moeie waard was. Het is ook zeker de moeite waard want je komt langs hele mooie natuur. Alleen heel jammer dat het het grootste gedeelte van de dag regende. Al denk ik dat in de volle zon en snikhitte ook niet uit te houden is, maar je foto's worden natuurlijk wel mooier met de zon. Onderweg stopten we nog een paar keer random ergens langs de kant van de rivier om sommige locals af te zetten bij, ik denk, hun huis.
Na ruim 6 uur varen kwamen we om 18.00u aan in het kleine dorpje Pak Beng. Bij het aanmeren stonden er denk ik wel 15 proppers om ons naar hun hotel/hostel te lokken. Uiteindelijk hadden Anna, Axel en ik een goede kamer met airco voor een goede prijs gevonden. Ze konden zelfs een 3e bed in de kamer plaatsen zodat we maar 1 kamer hoefde te betalen. In het Phonemani Guest House & Restaurant. Voor 1 nacht was een prima kamer, jammer dat het derde bed een matras op de grond was en ook nog eens 30cm korter dan de normale bedden. Maar ach...
We hebben heerlijk gegeten en hebben nog wat boodschappen gedaan voor de volgende dag.

Morgen nog een zelfde, langer dagje op de slowboat en dan blijf ik een nachtje in Luang Prabang bij Khammany Inn Guesthouse om vervolgens maandag te vliegen naar het zuiden van Thailand! Over een aantal dagen zal ik weer een nieuwe blog schrijven!

Liefs!
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Annika:
    1 oktober 2016
    Gaaf om je verhalen te lezen! Volgens mij heb je het naar je zin en maak je mooie dingen mee.
    Liefs Anniks
  2. Michel:
    1 oktober 2016
    Hé Sanne, te gek al je verhalen!! Wat zal jij een onvergetelijke reis hebben. Ben benieuwd hoe je t zuiden vind, en of je nog op Phi Phi komt (-:
    Heel veel plezier verder, en ik kan niet wachten tot je volgende verhaal!
    Gr. Michel
  3. Ingrid Verhoek:
    1 oktober 2016
    Super om te lezen Sanne. Ben benieuwd naar je volgende avontuur.
  4. Ans de Graaf:
    3 oktober 2016
    Wat maak jij veel mee zeg. Fantastisch. En je ziet maar,je hebt gelijk een paar mede backpackers om mee te reizen. Ik zie nu al uit naar je volgende blog. Groeten vanaf Texel.