Chiang Mai en Pai

27 september 2016 - Pai, Thailand

Hallo allemaal,

Het is al weer een paar dagen geleden maar dat komt omdat we slechte WiFi hebben. Maar we zijn ondertussen al een week in Thailand! En wat is die week snel gegaan!

Ondertussen zitten we in Pai en hebben we al weer veel gedaan. We hadden uitgecheckt bij ons heerlijke Chiangmai Gate Hotel en hebben nog wat tempels bezocht in de buurt. Daarna hebben we onze spullen weer opgehaald en zijn we naar ons volgende hostel gebracht. Het Hug Bed and Breakfast hostel, in het noorden van Chiang Mai. Een simpel maar goed hostel. Om 15.30u werden we opgehaald voor een kookcursus. Met een groepje van totaal 5 mensen en de kok gingen we eerst de lokale markt bezoeken. We kregen uitleg over de verschillende producten en gerechten. Het verschil tussen de Europese soort en Aziatische soorten groenten en fruit. En natuurlijk ook nog wat ingrediënten shoppen voor de gerechten die we gingen maken. De kok, ook onze chauffeur, bracht ons naar zijn huis waar we de kookcursus zouden volgen. Een schort, een bandana en een selfie. Daarna begonnen we met het voorbereiden van het eerste gerecht. Er was een menukaartje met 6 typen gerechtjes erop. Van elk type konden we er een kiezen. Ik koos voor Pad Thai, prawnsoup, springrolls en de currypaste voor de Panang curry. Ook hebben we geleerd hoe we mango sticky rice moeten maken. Het was echt ontzettend leuk en leerzaam en heel erg gezellig! De kok heeft ons ook nog een kookboekje meegegeven dus we kunnen thuis gaan oefenen.

Na de kookcursus zijn we nog naar de nightmarket gegaan. Elke avond is hier een nightmarket. Overal kraampjes, standjes, eettentjes. Heel gezellig. We hoorden live muziek dus gingen naar boven bij een tentje... Maar er zaten maar 5 mensen. We vonden het wel erg zielig om gelijk weer weg te gaan, dus hebben we daar ons eerste Thaise biertje gedronken. Ik hou helemaal niet van bier maar wilde er hier toch een proberen.... Maar ook na deze ben ik er ook nog geen fan van haha. Terug in het hostel hebben we onze kamergenoten ontmoet. Gezellige mensen! Uit allerlei landen, Spanje, Canada, China, Duitsland. Wel vertelden ze dat ze slechte verhalen hadden gehoord over scooterritten naar Pai. En dat stond voor de volgende dag op ons lijstje. Dan maar met de minivan.... Maar...Ik heb heerlijk geslapen! Zonder snurkende mensen!!!

De volgende dag zijn we om 12.00u opgehaald door de minivan die ons naar Pai zou nemen. En ook daar had ik al verschrikkelijke verhalen over gelezen. Een rit van 3uur met in totaal 762 bochten! En nee, de chauffeur wist niet hoe hij zijn rem en koppeling moest gebruiken. Ik ben normaal nooit wagenziek of snel misselijk, maar na de verhalen gelezen te hebben, had ik 's ochtends al twee reistabletjes ingenomen en daar was ik heel erg blij mee! Echt een vreselijke rit. Ik was blij dat we in Pai waren om 15.30u! Tussendoor wel twee kleine stops maar toch...

Pai is een klein dorpje helemaal in het noorden van Thailand. Het wordt ook wel het hippiedorp genoemd. Ons huisje was een paar minuutjes lopen, maar die backpack is met 30 graden toch erg zwaar.

Aangekomen bij ons nieuwe paleisje, een boomhutje met alleen een bed en een 'badkamer'. Nou badkamer is een groot woord, het is een aangebouwd stukje met een toilet, een wastafel en een soort douche (zie foto's). Leuk voor een keer maar wel erg behelpen met zo weinig ruimte en GEEN airco!!! 's avonds bleek dat het stelletje, Dianne en Roy die we eerder ontmoet hebben in Chiang Mai, ook in Pai was. We spraken af om samen wat te eten. Veel eettentjes en veel verschillende dingen, niet alleen Aziatisch. Ook een home made pizza, en na een week alleen maar rijst en noodles had ik wel trek in iets anders. Daarna hebben we nog gezellig met ze gekletst op het terras van hun hostel en zijn rond 23.30u gaan slapen

De vandaag hebben we namelijk een tour gedaan en de hoogtepunten van Pai gezien. Als eerste zijn we naar de Lod Cave gegaan. Een mooie grot waar je alleen komt met een stuk bamboo-rafting. Dat klinkt heel spannend maar dat viel wel mee. Een klein bamboo-vlot waar we mee de grot in gingen. De grot zelf is niet heel groot maar wel heel donker en je mocht er ook absoluut niet in zonder gids. Het is een mooie grot om te zien.
Daarna hebben we geluncht, Pad Thai was mijn keuze. Mijn eigen gemaakte was natuurlijk wel veel beter maar ach. Tussendoor was er nog een mooi viewpoint, een mooi uitzicht mast wel jammergenoeg bewolkt. Vervolgens zijn we doorgereden naar de hotsprings. Heerlijk om even een warm bad te nemen. Vooral omdat de buitentemperatuur daar niet heel hoog was. Lekker een uurtje relaxen en kijken naar de Thaise kinderen die daar ook aan het spelen waren. Ja de hotsprings kwamen we bij Mor-Pang waterfall. Wat een prachtige natuur daar! Hier zijn we niet het water in geweest, veel te koud! De klim naar boven was niet zonder gevaren maar we hebben het overleefd. Even genieten van de rust. Als laatste was de Pai Canyon aan de beurt waar we de zonsondergang zouden bekijken. Zouden Ja, want het was ook toen helaas bewolkt toen de zo'n onderging. Wel een heel mooi uitzicht over de vallei van Pai. Ik ben alleen niet verder gelopen dan het eerste stukje omdat ik de paadjes te smal vond en mijn lichaam begon te trillen van angst. Omdat ok ook mest vermoeid was, dacht ik: Nee, ik ga mezelf niet pushen het te doen. Geen hekken, geen vangnetten, niets... Dus bij het eerste stukje gebleven. Na een uurtje op Pai Canyon te zij geweest werden weer in het dorpje afgezet. We zijn gelijk doorgelopen naar Huan Saran om voor de volgende nachtje boeken. We hebben namelijk hele slechte WiFi gehad en ik hen dus geen mogelijkheid gehad om uit te zoeken waar en hoe ik naar Laos kom. Toen kwamen we Dianne en Roy weer tegen en hebben met hun gegeten. Daarna zijn we terug gegaan naar ons hostel, hebben gedouched en zijn gaan slapen.

Vanochtend hebben we vroeg uitgecheckt bij Pai Cat Hut en zijn we naar Huan Saran gegaan. Gelukkig konden we daar gelijk de kamer in! Heerlijk want zo kon ik ook mijn was uitzoeken. Je kan je was daar al laten doen voor 30 bath (€0,75) per kilo. Ik had een witte, een donkere en een gekleurde was. Maar ik wilde het niet laten drogen omdat ik heb gehoord dat alles dan twee maten kleiner eruit komt. Na een kleine miscommunicatie snapten de locals toch wat ik bedoelde en hebben ze alles gewassen. Dit kon ik aan het eind van de dag weer ophalen.

Tussendoor hebben we een scooter gehuurd bij aYa service, op facebook gelezen dat dit de beste scooterverhuur in Pai is. Een scootertje huur je al voor 220 bath (minder dan €6,-) per dag inclusief helmen en verzekeringen. En dan krijg je er niet eentje die maar max 25km/u gaat. Nee hij rijd op de rechte stukken gewoon 90!!!! Sophie heeft nooit eerder scooter gereden dus die heeft eerst kleine stukjes alleen gereden en daarna met mij achterop. Maar waar het te steil of te hobbelig werd, hen ik het stuur weer overgenomen. Een leuk dagje. Eerst naar de World War II Memorial Bridge, daarna de Pam Bok Waterfall. Toen zijn we doorgereden naar The White Buddha en vervolgens nog lekker een stukje door Pai.

Om 15.30u waren we thuis en hebben we gelijk maar mijn was opgehaald. Het was heerlijk schoon maar nog niet helemaal droog. Tja, wat doe je dan? Een waslijn creëren op je slaapkamer en de rest over de balkonreling. Ander keren heb ik mijn vuil was gewoon meegenomen onder de douche. Nu hopen dat het morgenochtend droog is. Ik heb namelijk bij aYa service ook een ticket kunnen boeken van hier, Pai naar Chiang Kong vlak bij de grens van Laos. De bus vertrekt alleen wel al om 7.00u! Dat wordt vroeg op....

De volgende keer dat ik een blog schrijf, ben ik als het goed is in Laos. Jullie horen snel van me!