Van Bangkok naar Chiang mai

23 september 2016 - Chiang Mai, Thailand

Hallo lieve lezers,

Bangkok is een leuke stad, maar voor mij is 3 dagen precies genoeg. Ook het weer zat helaas niet mee. De laatste avond in Bangkok wilden we naar de rooftopbar Cloud 47 gaan waar je een ontzettend mooi en gaaf uitzicht blijkt te hebben over Bangkok. We hebben lekker maar simpel gegeten aan de andere kant van Bangkok want we zijn ondertussen verhuisd naar The Cube Hostel, speciaal omdat dit dichtbij Cloud 47 ligt. Het hostel is ongeveer te vergelijken met het Here Hostel, alleen minder Nederlanders. Verder ook weer erg netjes en schoon, en... Betere matrassen! Dat middagdutje deed me erg goed.

Na het eten heb ik me even omgekleed en opgefrist. We stonden klaar om te gaan maar toen we naar buiten keken, kwam het weer met bakken uit de hemel! Niet normaal zo hard! Dan maar even wachten. Even wachten werd een uur wachten, twee uur wachten. Ondertussen was het 23.30u en hebben we in de lobby van het hostel de hostels in Chiang Mai en Pai geboekt via Booking.com. Maar helaas, het regende nog steeds erg hard. Dus besloten we niet meer te gaan. Voor we daar aan zouden komen, zouden we al helemaal doorweekt zijn en daar hadden we niet heel veel zin in.

Dan maar lekker slapen op dat heerlijke matras... Dat dacht ik tenminste...heerlijk slapen... Om 3.00u werd ik wakker van een boom...nouja heel bos die omgezaagd werd dacht ik. Bleek het een van onze kamergenoten te zijn. Ik heb serieus waar nog nooit iemand zo hard horen snurken!!! En dan had ik al oordoppen in. Mijn dekens over m'n hoofd hielp helaas ook niet. Dit wordt een hele lange nacht dacht ik... Uit bed, even naar de toilet, terug in bed... Nog steeds heel hard gesnurk... Zal ik hem wakker maken en vragen of hij anders kan liggen? Zal ik naar de receptie gaan om te vragen of ik ergens anders mag slapen. Nee toch maar niet. Dan maar met m'n ouders en zusje appen aangezien het daar pas 22.00u is. Oh wat kan ik slecht tegen snurkende mensen zeg! Is dit wel echt iets voor mij, dacht ik, slapen op een dorm... Een uur later was hij eindelijk stil. Weer een uur geslapen, om 5.00u weer wakker... Uiteindelijk heb ik denk ik amper 4u die nacht geslapen. En dat terwijl m'n matras zo lekker lag.

Om 9.00u ging de wekker maar ik was al eerder wakker. We hebben de backpacks ingepakt en zijn even snel naar ontbijten. De yoghurtjes die we de vorige avond al hadden gehaald bij de 7eleven. Om 10.00u uitgecheckt en een taxi gezocht want we gingen vliegen naar Chiang Mai. Ook die taxichauffeur probeerde ons weer op te lichten maar we hadden bij de receptie gevraagd wat een normale prijs was voor nar het vliegveld. Het was druk onderweg maar om 11.30u waren we op Don Mueang, het tweede vliegveld van Bangkok. Vanaf hier gaan veel binnenlandse vluchten. Dit ticket hadden we thuis in NL al geboekt voor ongeveer €30,-. Ingecheckt en door de douane was het 12.00u, ruim op tijd dus. We zouden pas 14.05u vliegen. Via WiFi hebben we de tijd goed benut want we hebben een middagje olifanten knuffelen en wassen, en een kookcursus geboekt in Chiang Mai.

Aangekomen in ons hotel in Chiang Mai, Chiangmai Gate Hotel, waren we even in de zevende hemel. Een mooie, schone kamer, een zwembad en een Thaise massage salon tegenover het hotel. Wat wil je nog meer! Eerst even naar de 7eleven, de welbekende tosti gehaald waarvan iedereen zegt dat die super lekker is... Nou we zijn benieuwd. Een tosti ham/kaas heb je daar voor 25 bath (€0,55). Bij de kassa vragen ze of je hem warm wilt, dan leggen ze hem voor je onder het tostiapparaat. En toen, eten maar! Lekker dat hij was!

Daarna hebben we een duik genomen in het zwembad. Wat was dat fijn zeg! Even afkoelen! Na een half uurtje hebben we ons omgekleed en liepen we maar de overkant, Thai Cat Massage. Voor 200 bath(€5,-) kan je daar een uur lang een echte Thaise massage krijgen. Nou ik wist niet dat ik zo lenig was en in zulke onmogelijke posities kon liggen met m'n armen en benen. En het was af en toe ook echt niet fijn. Ze wist precies alle knopen en spieren te vinden die vast zaten. Bij m'n schouderbladen zaten zelfs zulke knopen dat ze daar niet doorheen kwam en de tijgerbalsem erbij moest pakken. Maar... Los wordt je er wel van! Dit was zeker niet de laatste keer dat ik zo'n massage heb genomen.

Savonds gingen we wat eten op een pleintje met allemaal streetfood. Een klein karretje waar ze ongeveer 20 gerechten kunnen maken met daar achter per karretje 5 tafeltjes waar je kunt zitten. We zagen een NL stel staan en toen ze hoorden dat wij ook NL waren, zeiden ze gelijk dat we hier moesten eten. Ze hadden daar al 3 dagen gegeten en zijn niet ziek geworden. Verder was het heerlijk eten voor weinig. Dus we kozen een gerecht en mochten bij hun aan tafel schuiven. We waren heerlijk aan het eten en kletsen toen het losbarstte. We zaten onder een boom maar de spetters kwamen hier toch doorheen. De eigenaar van het kraampje kwam aan met een parasol die hij precies tegen onze tafel aan schoof. Na de bui waren we ook klaar met eten, een heerlijke Pad Thai voor €1,-. En zoveel dat ik het niet eens op kreeg. Rianne en Roy vertelde ons dat de crèmes met Nutella en mango hier echt goddelijk zijn. Tja, die konden we niet overslaan als dessert!

Terug in het hotel heb ik nog geskyped met m'n ouders en zusje. Bij ons was het 23.30u dus in NL 18.30u. Even gezellig bijkletsen en ze zien was erg fijn! Daarna heb ik heerlijk geslapen tot 10.00u.

Een simpel maar lekker ontbijtje in het hotel en toen omgekleed en klaar gemaakt. Want om 11.30u werden we opgehaald door een truck van The Elephant Jungle Sanctuary. Een organisatie die olifanten uit gevangenschap heeft overgenomen. Daar moesten ze echt werken werden er ritjes met ze gemaakt. Maar hier worden ze goed verzorgd. Een rit van 1,5u in een open truck. Het verkeer hier is echt zo anders dan in NL. Scooters/motoren waar men veelal zonder helm op zit. Of juist de ouders met helm en kinderen zonder... Iedereen haalt elkaar wat het kan in, links, rechts, het maakt niet uit. Door rood rijden kan gewoon een stoppen voor een zebrapad? Nee hoor, dat kennen ze hier niet.

Aangekomen bij de sanctuary moesten we eerst allemaal een traditioneel Karen shirt aan. Hieraan herkennen de olifanten je. We waren met een groep van ongeveer 30 mensen, best veel. We kregen uitleg over de organisatie en de olifanten. De olifanten zijn gekocht van mensen en bedrijven waarbij ze hard moesten werken en ritjes met de toeristen moesten maken. Ze werden dat geslagen en slecht verzorgd. Ook bij the Elephants Jungle Sanctuary leven ze niet geheel in de natuur maar worden ze veel beter verzorgd. Ze kunnen ook niet meer terug de natuur in omdat ze door mensen zijn opgevoed maar ze hoeven hier niet meer te werken.

Toen de olifanten aankwamen mochten we allemaal een tros bananen pakken. Deze moesten we achter onze dus houden maar wel opletten dat er geen andere olifant achter je stond. Je kon ze via hun slurf geven maar zei je 'Bon' tegen ze, dan deden ze hun mond open en mijn je de bananen in hun mond stoppen. In totaal waren er ongeveer 10 olifanten, klein, groot, jong en oud. Het jongste olifantje was 3 maanden, super cute! Na het voeren, konden we ons omkleden en gingen we met ze in een groot modderbad! Ik zag echt dat de olifanten daarvan genoten. Ze gingen helemaal plaat liggen en wachten totdat wij ze onder gooiden met modder. De olifanten gouden trouwens ook modder naar je terug met hun slurf! Je kon ze helemaal insmeren en vertroetelen. Wat geweldig, zo dichtbij zulke grote dieren! Na het modderbad gingen we beneden naar de rivier om ons af te spoelen. Ook daar zag je ze echt genieten van het spelen met het water en ons! Na een mooi avontuur sloten we af met een Thaise maaltijd en gingen we richting huis.

Savonds hebben we weer heerlijk gegeten, Pork with crispy garlic, al was het met knoflook (5teentjes) met rijst en varken dan andersom. Daarna als toetje nog een heerlijke crêpe met nutella en mango gehaald! I LOVE THAT!

Morgen gaan we weer verhuizen naar een hostel in het noorden van Chiang Mai, hopelijk nu zonder snurkende mede kamergenoten... 's avonds staat een traditionele kookcursus op het programma. Ik ben erg benieuwd!

Tot snel! Liefs!

1. Marian:
    23 september 2016
    Wat een geweldige verhalen Sanne en wat was het fijn je even te horen en te zien via Skype. Zo leuk dat je met Sofie deze reis alvast kan starten en dat jullie het zo gezellig hebben.
    graag tot gauw en nog veel plezier allebei.
    Dikke kus aan jullie allebei.XX
  2. Tessa:
    23 september 2016
    Hoi Sanne,
    wat heb je in die paar dagen al ontzettend veel meegemaakt! Het lijkt mij zo enorm gaaf om dit allemaal met die olifanten te mogen doen. En zo fijn om ze te mogen vertroetelen.
    Veel plezier de komende dagen. Ik kijk al weer uit naar een nieuw reisverslag van je. (Maar voel je zeker hierdoor niet gehaast ;-) ) Liefs