Bangkok, Thailand!

21 september 2016 - Bangkok, Thailand

Daar zijn we dan! Aangekomen in Bangkok, Thailand! De vlucht was lang maar zonder problemen. Ik had wel gehoopt beter te kunnen slapen in her vliegtuig, maar helaas. Het eten was ook niet super, maar ach... Beter iets dan niets. En het ontbijt kregen we gewoon al om 3.30u om gewoon al gelijk in het ritme te komen. Thaise tijd qas het namelijk 8.30u. En dan al gelijk beginnen met scrambled eggs met tomatensaus... Nee bedankt. Het broodje en de yoghurt was nog te doen op dat tijdstip.

Rond 10.00u waren we geland. Toen moesten we eerst door de douane om ons visum te krijgen. Daarna de backpacks van de bagageband gehaald en gelijk maar even geld gewisseld. We kwamen een Belgisch stel tegen die ons graag wilde helpen richting ons Hostel en hotel. We hadden al eerder met ze gesproken in het vliegtuig. We waren namelijk van plan om de taxi te nemen maar zij zeiden dat de Skytrain veel goedkoper was. Dus zo gezegd, zo gedaan. Kaartjes voor de Skytrain naar het eindpunt kostte 90 Bath voor twee personen. Dit is omgerekend iets meer dan €2,-. Daarna moesten we nog een klein stukje met de taxi tot het hostel van Sophie. Dit lag op een klein stukje lopen van mijn hotel. Ik had namelijk al een hotel geboekt voor ik Sophie had leren kennen. Het Belgische stelletje zei ons dat de taxi ons niet meer dan 150 Bath mocht kosten en altijd op de meter rijden. Wij stapten in bij de eerste de beste taxi welke aangaf dat hij op de meter zou rijden. Toen we weg reden zagen we dat de chauffeur een handdoekje over zijn meter heen had liggen. Anders scheen het licht in zijn ogen zei hij... We vertrouwden het gelijk al niet en begonnen te twijfelen wat de Belgen hadden gezegd over de prijs. We zeiden dat we een maximum bedrag wilde betalen maar toen begon de chauffeur gelijk over 500 bath. We zeiden dat we daar niet mee akkoord gingen en dat hij direct moest stoppen. Hij zei dat hij er 400 van wilde maken. Wij zeiden nog tegen elkaar, volgens mij is dat veel te veel. Maar toch maar geaccepteerd voordat we ruzie kregen. Gelukkig kwamen we bij het hostel aan en we hadden allebei 2x een briefje van 100 Bath. Op het moment dat Sophie het geld geeft, zegt hij: Hé dit is te weinig! En hij laat een briefje van 20 en 2x 100 zien! Hoe hij het gedaan heeft, geen idee, maar wij wisten 100% zeker dat we geen briefje van 20 hadden gegeven. Toen werd hij boos en zei: Get out of the car! We stapten snel uit en hebben onze backpacks gepakt. Dat was ons eerste uurtje Bangkok!

Toen we bij het hostel van Sophie aankwamen, mocht ze nog niet gelijk naar de kamer. Gelukkig waren er nog 2 Nederlandse zusjes die ook net aangekomen waren. Sophie bleef bij hen terwijl ik naar mijn hotel ben gelopen. 1 km is normaal niet ver maar in 35 graden en een Backpack van 15kg op je rug is toxh best zwaar. Aangekomen bij mijn hotel, werd mijn backpack direct van m'n rug gehaald door een Bellboy! En... Ik kon gelijk mijn kamer in. Dat was erg fijn. En wat voor kamer. Op het eerste gezicht erg luxe en mooi. Maar als je goed kijkt, zie je dat het verouderd is. Ook mijn bed was erg hard!
Ik heb wel eerst even heerlijk gedouched en daarna een paar uurtjes geslapen.

Om 17u ben ik richting Sophie gelopen die met de zusjes had afgesproken om 's avonds met z'n vieren te gaan eten. We zijn naar Koh San Road gelopen. Maar toen begon het te regenen. We hadden ook nog niet heel veel honger dus besloten verder te lopen. Een wandeling van ruim 1,5u bracht ons weer terug bij de beroemde uitgaanstraat van Bangkok. Daar hebben we een tentje gezocht om lekker thais te gaan eten. Fried Rice with beef was mijn eerste maaltijd in Thailand. En dat voor €2,50! Heerlijk! Na het eten zijn we allemaal terug gegaan naar ons hotel en hostel. We waren erg moe dus op tijd naar bed.

De volgende ochtend werd ik wakker met pijn in mijn rug! Zo hard was het bed. Maar wel lekker rustig geslapen en geen herrie om me heen. Ontbijtje in het hotel was niet uitgebreid. Een geroosterde boterham met jam en een spiegeleitje, en een pancake. Omdat het niet super zonnig was, besloot ik maar om alvast uit te checken en naar Sophie toe te gaan. Anders was ik nog even het zwembad in gedoken. Het hostel waar Sophie al zat, slaap ik mijn 2e nacht, het Here Hostel. Daar aangekomen om 11.00u mocht ook ik de kamer nog niet in. Ik heb mijn backpack achter gelaten en samen met Sophie de dag gepland. We zaten in de lobby net op het punt om weg te gaan, toen het keihard begon te regenen! Binnen no time stond de straat blank.

Rond 12.30u werd het droog en zijn we gelijk vertrokken. We liepen richting het Koninklijk Paleis toen een local ons aansprak en vroeg waar we heen gingen. We gelden uit dat we eerst naar het paleis wilden en daarna de rivier over zouden steken naar Wat Arun, een andere tempel. Hij zei dat dat niet kon en dat het paleis pas 14u open zou gaan. We moesten eerst met de boot naar de overkant voor 30 bath en daar hij ons met zijn tuktuk ons naar de boot wilde brengen. We zeiden dat we het zelf wilde uitzoeken en wilden lopen. Hij drong aan maar wij wilden niet met hem mee. Uiteinde liep hij boos weg. We zijn gaan lopen en kwamen langs het paleis. We zagen zoveel toeristen dat we gelijk wisten dat het paleis gewoon al geopend was! Hij had dus gewoon gelogen!

Ik moest nog even een Sarong (omslagrok) kopen voor we naar binnen mochten. We waren amper binnen of het begon weer te stortregenen! Hard! Niet normaal! En het was druk! Iedereen wilde schuilen dus met z'n allen onder een afdakje gepropt, daar bleef je ook niet heel droog. Toen de bui voorbij was, gingen we verder. Na het paleis hadden we een beetje trek. Uiteindelijk hebben we daar onze eerste ervaring met streetfood gehad! Heerlijk varkensvlees op een stokje! En dat voor maar 10 bath. Hierna zijn we naar de overkant gegaan. En niet voor 30 bath wat de local zei, maar voor !3! bath. Dus nog geen €0,08! Daar hebben we tempels bezocht net als toen we weer terug kwamen aan de andere kant, Wat Pho, de liggende Buddha.

Rond 16u waren we kapot en zijn we terug gelopen naar het Hostel. Daar hebben we gedouched (nu kon ik wel inchecken en de kamer in) en ontmoetten we Nadien, een Duits meisje. Met haar hebben we 's avonds gegeten. We kwamen bij een thais tentje waar alle tafels vol zaten. Er zat een meisje alleen aan een lange tafel tussen andere mensen. De medewerker vroeg of ze wilde opschuiven zodat wij er ook bij konden. Dit vond ze geen probleem. Ze bleek ook Nederlands te zijn, Joëlle. Ook die avond weer heerlijke rijst met kip en cashewnoten gegeten.

Vervolgens zijn we ook toen weer terug gegaan naar het hostel omdat we de volgende ochtend weer vroeg op moesten voor de fietstour van Co van Kessel. 5.45u ging de wekker. Dit was erg vroeg! Zeker als er in het hostel om 0.00u iemand jarig is waar ze bijna allemaal voor gaan zingen en ze om 4.00u thuis komen van het stappen.
Maar het was het zeker waard, zo'n vroege ochtend!

De fietstour was onwijs leuk! Het is echt de moeite waard! Je komt op plekken waar je normaal niet lopend en zeker niet met de fiets komt! Ook de gidsen waren erg leuk! Drie Thaise meiden die ook meer dan een klein woordje Nederlands praatten. Moet ook wel, zou je zeggen als je bij een Nederlandse organisatie werkt!
Tijdens de tour zie je wel heel erg veel verschil in het leven van de Thaise bevolking! Het ene moment fiets je langs de villa's en het volgende moment fiets je door de achtertuinen van mensen in sloppenwijken en moet je het vuilnis ontwijken. De foto's van de fietstocht volgen later!

Verder gaat het hartstikke goed en ben ik erg blij dat Sophie en ik nu samen reizen! Ook heb ik erg weinig last gehad van een jetlag! Ik lig nu wel op bed (15.15uur lokale tijd) en ga ik even een powernap doen, maar dat komt door de korte nacht. Morgen gaan we door naar Chiang Mai met het vliegtuig dus volgt later deze week weer een update!

Liefs!

1. Wendy:
    21 september 2016
    Ja, als je als toerist nét je hotel uit komt (en in jullie geval ook nog met, in verhouding, bleke smoeltjes) is het nét alsof je zo'n groot richt-target op je voorhoofd hebt. Je bent loslopend wild voor iedereen die centen aan je wil verdienen. Als iemand al begint met 'ja, maar ik ben ober (kok, nachtbewaker, vul zelf maar in) in je hotel, je kunt me geloven! Doe dat dan maar niet. Zelf dingen uitzoeken scheelt je iig véél geld (en is vaak extra leuk, leuker dan klakkeloos achter iemand aan wandelen).
  2. Ingrid Verhoek:
    21 september 2016
    Super om dit te lezen. Lijkt alsof we er ook zijn. Zo zie je maar dat je soms op je hoede moet zijn. Gelukkig zijn jullie samen. Wacht of jullie volgende belevenissen.
  3. Mieke Remmerswal:
    21 september 2016
    Nou je eerste ervaringen in Bangkok waren wel een goede leerschool. Je zien gewoon aan je koppie dat je en onervaren reiziger bent en daar maken ze gebruik van. Wees dus op je hoede.
    Eettip voor tussendoor/lunch.... De tosties van 7 eleven die ze ter plaatse verwrmen voor je in de magnetron.
    Fietstocht van Convan Kessel heb ik 2x gedaan in 2000 en in 2015 en ik vond het ook een aanrader om het gewone leven in Bangkok te ervaren en te zien.
  4. Charissa:
    22 september 2016